5 ting du ikke må ha på et hjemmekontor
Er du en av dem som har funnet deg en ekstrajobb hvor du kan gjøre de tingene du liker best og får brukt din kreativitet på? Da kan det hende du kan skape deg en egen sfære. Det er mange som kaller det hjemmekontor, men hva man kaller det spiller ikke så stor rolle.
Det viktigste er at man kan arbeide med det man liker best. Se for deg en musiker eller kunster. Ser man en biografi med dem, vil de ofte si at de dro på en fjellhytte for å få inspirasjon eller nye ideer. Akkurat skal ditt hjemmekontor fungere for deg.
Så er det vel bare å sette i gang. Alle har vel et ekstra rom de kan bruke til hobby og virksomhet? Vel så enkelt er det ikke, og mange lager mer styr enn at rommet skal bli en glede å komme til. Her skal vi se på 5 ting som man kan unngå om man vil få best mulig resultat.
1. Ikke ha et multirom
Ofte blir hjemmekontoret stablet opp på en-to-tre. Man tenker at bare man får et friområde, så vil alt bli bra. Men multirom er ingen god ide. Er hjemmekontoret på soverommet, kan man få mange dilemma. Papir og rot på soverommet er ikke koselig. Soverom er til for å sove på og ikke så mye annet.
2. Puss gjerne opp først
Mange bruker gjesterom eller roterom til å ha hjemmekontor i. Men dette er vanligvis kalde rom uten sjel. Med en ny tapet eller et vakkert gulvteppe , kan rommet få personlighet. Når vegger og tak er nymalt eller har blomster og mønster på seg, vil man få et rom man trives på.
3. Ikke slurv med detaljene
Mange tror at de skal få det bra bare de har et rom for seg selv. Men skaffer man seg ikke best mulig komfort, blir ikke opplevelsen bra. Holder man på med å samle insekter, trenger man mikroskop. Men i tillegg trenger man skikkelig bra belysning. Det samme gjelder for bord og stol. Sitter du ikke godt, kan du glemme å tjene penger hvert fall.
4. Lag din egen rutine
Rutiner er bra. På hjemmekontoret kan du passe på å ha på en egen jakke eller gode tøfler. Det kan være at du passer på å ta en pause hver time, eller tar med et brett med drikke og lett snacks. Rutiner skaper effektivitet, når mye av jobben handler om å få inspirasjon og informasjon.
5.Få inspirasjon – og gjør det til ditt
Inspirasjon handler om å bruke omgivelsene og trender til å skape sitt eget rom. Det kan være fra interiørblad og magasiner, eller fra kultur, musikk og politikk. Hva enn det er, så skal man vite at det er bare en selv som vet hva som en vil trives i.