Menu

Vintage fortsetter i 2019

I 2018 så vi at trenden innen grafikk og design var å modernisere strømningene fra fortiden, og det spås å fortsette i noen grad til neste år. Minimalisme og forenkling er fortsatt svært til stede, men de største suksessene de siste årene kommer nå tilbake med et modernisert utseende. Legg også merke til en viss avstand til bevegelsen “flat design”, som styrte lenge fram til fjoråret.

Lavt design

Tiden med flatt design, med sine rene linjer er forbi, og vi kommer sakte tilbake til detaljer. “Less is a bore” har den amerikanske arkitekten Robert Venturi understreket. Lavt design handler om å begrense produksjonen av stimuli i miljøer mettet med bilder og meldinger, og har som mål å oppnå en minimal forståelse. Skyggene kommer endelig tilbake med ny styrke, for å gi kontrast og dybde.

Interaktive logoer og design

Logoen blir mer og mer multiform, for å tilpasse seg lesing på skjermen. For noen år siden kom logoer bare i fire varianter: horisontale, vertikale, kun symbol, eller symbol med tekst. Logoene fortsetter og bli enklere, og viser forskjellen til rundt ti år tilbake, da logoene som var lagd for skjermen var veldig komplekse. Det ser ut til at de blir redusert til en litt enklere form for hvert år.

I år ser det ut til at klesmerker endelig har oppdaget såkalte “gifs”, og vil bruke dette formatet mye mer i året som kommer. Videoer vil også få en større del av reklameuniverset, og mye av dette er takket være Instagram. Denne sosiale medie plattformen er en effektiv måte å selge klær på, fordi målgruppen, unge kvinner, bruker Instagram mer enn noen andre. Men, bevegelige bilder er ikke bare video og “gifs”, det kommer overalt og i alle former! Nye teknologiske muligheter og nye utvikleres talenter sørger for å skape nye formater. Små elementer blir levende her og der, for å skape en lekende estetikk.

Vintagestilen er åpenbart ikke ny, men trenden fortetter i styrke også inn i nyåret, og vil antakelig beholde sin dominans ut hele 2019. Selv om dette kan sies å motsi ønsket om en klassisk minimalisme, er vakre og stilfulle logoer tidløse. Merker som vil stadfeste seg som luksusvaremerker, bruker denne stilen mye fordi det gir et sofistikert inntrykk.

Fotografiet skaper en ekthet, en realisme rett og slett. Enten man velger bilder man har liggende, eller bestiller unike bilder av en fotograf, er det nå et sterkere fokus på å fortelle en historie. Det skal ikke bare skape en scene hvor produktet har en funksjon, men også vise overordnede tema. Etterspørselen etter denne type realistisk fotografi økte betydelig i 2018, og det ser ikke ut til å at det kommer til å sakke ned farten i løpet av neste år. Merkene kommuniserer mye bedre med sine forbrukere ved å delta i deres økende sosiale og politiske engasjement.

2018 har vært et svært spennende år for design og grafikk, og vi kan bare glede oss til å se hva neste år bringer. Vi har så mye å velge i når nytt og gammelt blandes!