Menu

Alle vil ha norske merkevarer!

Sportsutøver i bakken.

Etter mange år med komfortabel inntekt fra oljeindustrien har Norge etterhvert, både av interesse og nødvendighet, beveget seg over i andre industrifelt. Én av disse feltene er merkevarebygging: kunsten å knytte et produkt til en respektert merkevare og bruke den verdien til å generere salg. Merkevarer føles veldig naturlige i dag, men er faktisk ikke en så gammel oppfinnelse. Det var først på sent attenhundretall, og tidlig nittenhundretall, i USA at man begynte å se verdien av merkevarer, og de “kjente og kjære” produktene etterhvert tok over for de mer tilfeldig og lokalt produserte. Et eksempel på en gammel merkevare som fortsatt er i bruk, er Coca-Cola. Den er så kjent at det neste ikke finnes mennesker på jorda som ikke kjenner til den. Det sier noe om makten i en merkevare! Og nå, i større grad enn noen gang er norske merkevarer trendy, og norske forretningsfolk blir stadig flinkere til å bygge verdier i form av merker.

Alt er en merkevare

Så hva er en merkevare? Det er her store deler av den nye utviklingen ligger. En merkevare trenger nemlig ikke bare være et produkt. Det kan også være en en person. I Norge har vi for eksempel flere store merkevarer bygget på navnet til sportsutøvere. Kari Traa er et eksempel på merke innenfor sportstøy som gjør det godt både i inn- og utland, og hun er ikke den eneste som har brukt sitt navn til å skape en egen forretning også etter at sportskarrieren er over. Det er ikke bare lønnsomt, det er også fornuftig: et kjent faktum er at sport krever så høy fokus over så mange år, at det etter en endt karriere rett og slett kan være vanskelig å ta seg inn i et “normalt” liv igjen. Sporten har kostet dem utdannelse og arbeidserfaring, men om de har lykkes godt har det skapt et merkenavn. Derfor kan dette bli en god måte å ta karrieren ett steg videre, og samtidig fortsette å være et forbilde for unge drømmere. Markedsføring skjer på andre plattformer enn tidligere, og sosiale medier er viktigere enn noengang.

Personlighet er nøkkelen

Merkevarer har alltid handlet om verdier og personlighet, og det er nettopp det som utgjør styrken i å bruke en virkelig person til å bygge opp en merkevare. Vi føler vi kjenner Kari Traa og har sett hennes fantastiske energi både i bakken og i intervjuer, og det smitter over til merkevaren. De som kjøper produktene er da de som kan relatere til de verdiene og personlighetstrekkene som Kari Traa står for. Mennesker er sosiale dyr, og det er en finurlig del av vår natur at vi kan tilknytte stor verdi til et navn, uansett om det tilhører et menneske, et firma eller begge deler. Og det har merkelig liten betydning hva det er: mobiltelefoner, klær, sofaer, biler eller brus – vi foretrekker noen merkevarer og skygger unna andre. Fremveksten av norske merkevarer er ikke begrenset til sport, men det er ingen tvil om at dette og friluft er blant de kategoriene hvor vi stiller sterkest.